"Jag är inte mitt handikapp"

Såg precis på mitt schema att jag har föreläsning imorgonbitti klockan åtta. Neeeej vad drygt, var min första tanke.. Jag började googla om vår föreläsare och nu vill jag bara att klockan ska bli 8.00. Vår föreläsare heter Jonas Helgesson och är CP-skadad. Nedan är en text som han skrivit och två korta klipp från hans tidigare föreläsningar. Läs, titta och njut av en inspirerande männniska !


"Jag kan inte vakna varje dag och tänka: Nej, jag är cp idag igen. Jag lägger mig igen. Då skulle jag vara smått galen. Jag måste acceptera min cp-skada och vissa saker kring den. Jag måste inse att jag aldrig kommer att bli läkare. Det ska vi nog allihop vara tacksamma för. Stackars patienter som skulle ha mig som sin hjärtkirurg. Oj, kniven slant visst… Jag måste också komma fram till att jag aldrig kan gå på lina. Min balans är så dålig så jag knappt kan åka farfars bilar på Liseberg. Att sälja begagnade bilar kommer nog heller aldrig bli riktigt min grej.

Jag får acceptera en massa saker men ge upp tänker jag aldrig göra! Att ge upp har med sig attityden “det är ingen idé att testa”. Klart det är idé att testa! Annars vet man inte vad man ska acceptera:) Testa att fokusera det du klarar."








Kommentarer
Postat av: Mimman

Jag skulle också vilja gå på den föreläsningen. Den har aldrig vi haft. Ses imorgon. Puss

2010-11-10 @ 20:05:50
Postat av: Marie

Så mycket insikt! Det ger en en del att tänka på. Man ska vara glad för det man har och kan!

2010-11-11 @ 11:47:57
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0