Morotskaka

När jag fyllde år så bestämde jag mig för att bjuda på morotskaka.
Fick receptet från Emelies mamma och kakan blev riktigt god och uppskattad.
Den är inte alla svår att göra och det går ganska fort. Så jag lägger ut receptet till er också :)


1. Sätt ugnen på 175 grader
2. smörj en bakform med solrosolja och häll i ströbröd
3. skala och finriv morötter så att det blir ca 4,5 dl
4. vispa 3 ägg och 3 dl socker så att det blir vitt och pösigt
5. blanda ihopa 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk bikarbonat, 2 tsk mald kanel och 2 tsk vaniljsocker i en skål och vispa sedan ner blandningen i äggsmeten
6. rör sedan i de rivna morötterna växelvis med 1,5 dl solrosolja
7. grädda kakan i ca 50 minuter
8. låt kakan svalna under bakduk
9. blanda 100 gram philadelfiaost, 50 gram rumsvarmt smör, 3 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker och 0,5 kryddmått salt i en skål och vispa detta till en luftig vit massa
10. bred krämen över den avsvalnade kakan och strö över riven kokos
11. sätt in kakan i kylen så att krämen stelnar
12. Njut!


ko


Kommentarer
Postat av: pagge

gött

2011-02-17 @ 14:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0